Ariana | WS | Blogger | X X

Strony

niedziela, 4 września 2016

#CzytamCoPolskie, czyli trochę więcej o książkach Katarzyny Bondy tudzież samej autorce

Na początku zaznaczam, że główną organizatorką tej akcji jest Isabelle West z bloga Heavy Books, której serdecznie dziękuję za możliwość udziału w tym wydarzeniu :) Ale przejdźmy dalej:

Jak często słyszycie frazy takie jak: "nie czytam polskich książek", "polscy autorzy są słabi"? Jeśli spotkaliście się z nimi lub sami tak myślicie, czytajcie dalej.

Polską autorką, którą chcę Wam szczególnie polecić, jest Katarzyna Bonda. Jest ona autorką wielu powieści, głównie kryminalnych lub kryminalno-obyczajowych, w tym dość popularnych serii "Cztery żywioły Saszy Załuskiej" oraz cyklu o Hubercie Meyerze. Pani Bonda wprowadziła też na "polskie ziemie" postać profilera śledczego








Po garści suchych faktów przyszedł czas na ogólną subiektywną (!) ocenę autorki. Otóż styl Katarzyny Bondy czasem pozostawia wiele do życzenia, o czym dobitnie przekonałem się podczas czytania "Okularnika". Autorka nie unika także lania wody, a jej książki bywają odrobinę (no może trochę bardziej niż odrobinę) przegadane. Nie zmienia to jednak faktu, iż Bonda wie, co robi. Język, jakim posługuje się w swoich książkach, jest charakterystyczny i raczej nie do podrobienia, a postacie są tym bardziej wielowymiarowe. Właśnie, postacie. Bonda bardzo dobrze opanowała sztukę kreowania bohaterów. Większość postaci wydaje się jakby żywcem wyjęta z naszej szarej rzeczywistości, a słowa, które padają z ust bohaterów, są aż do bólu szczere i, w większości, prawdziwe. Katarzyna Bonda nie boi się także używania przekleństw i wulgaryzmów, co absolutnie nie jest żadnym minusem, a wręcz przeciwnie, daje jej książkom +10 do wiarygodności. A teraz drobna próbka stylu autorki w przykładach:




"- Fajowo - ucieszył się Duch - Bo sprawdziłem dzisiaj stan konta i pieniędzy starczy mi do końca życia. Pod warunkiem że umrę w następna środę."


***

"Nikt nie lubi, by zaglądać mu do serca, zwłaszcza jeśli tam są zgliszcza."


***

"Kobiety są bardzo wyrozumiałe. Potrafią wybaczyć mężczyźnie nawet rzeczy, których nie zrobił."

***

"Jedyny pewnik w naszym życiu to zmiana."

***

"Ale zwycięzcą nie jest się na zawsze.(...)Bywa się nim, jeśli człowiek nieustannie się rozwija. Rozwój zaś zapewniają wyłącznie porażki. Naucz się przyjmować je z honorem. Czerp z nich bezcenną wiedzę, jak podwyższać poprzeczkę. Inaczej, mimo swoich walorów, przestaniesz wygrywać. Wtedy ambicja zacznie cię zjadać.(...) Porażka pokazuje ci niedociągnięcia, demaskuje twoje słabe strony. To, nad czym musisz pracować. Pozwala przegrupować siły, by skutecznie iść naprzód. Jeśli nie posiądziesz tej wiedzy, nigdy nie osiągniesz celu. Sukces jest chwilowy. Klęska to lekcja do odrobienia. Wyciągaj wnioski, niweluj wady. Bój się, jeśli trzeba. Nieuzasadniona brawura przynosi więcej szkód niż zwłoka, która jest niczym więcej, jak przemyślanym działaniem w kilku krokach. Działaj rozważnie. Nie poświęcaj wszystkiego dla zaspokojenia rozbuchanej ambicji. Bo inaczej to ona, twój największy atut, cię zniszczy".

***

"Wszystko jest emocją, bo wszystko to energia. To dlatego nasze myślenie warunkuje rzeczy, które do nas przychodzą. Jeżeli ma pani złe myśli, przyciąga pani złe zdarzenia. Złych ludzi, zło. A czym jest zło? Brakiem dobra. Brakiem dobrych emocji."

***

"Gdy brakuje fantazji, porządek dobrze się sprawdza."


***








Wydaje mi się, że to by było na tyle, nie chcę przecież zanudzić Was na śmierć :) Ktoś w końcu musi czytać następne posty xD (#suchartime) Podsumowując, pomimo tego, że nie przeczytałem zbyt wielu jej książek, Katarzyna Bonda jest jedną z moich ulubionych polskich autorek. Polecam jej twórczość każdemu, kto chciałby zacząć na dobre przygodę z polskimi książkami, lecz ostrzegam, że początki z Bondą mogą być trochę ciężkie :) Mam nadzieję, że choć trochę udało mi się Was zainteresować tą autorką i jej twórczością, która według mnie zasługuje na uwagę. 






Źródła zdjęć: 1, 2


Zgodnie z Dz.U. 1994 nr 24 poz. 83 Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych niniejszym zabraniam kopiowania oraz rozpowszechniania moich tekstów. Jeśli chcesz w jakiś sposób wykorzystać moją pracę, zapytaj. Za naruszenie praw autorskich kodeks przewiduje kary grzywny i/lub pozbawienia wolności do lat 2.

6 komentarzy:

  1. ,,- Fajowo - ucieszył się Duch - Bo sprawdziłem dzisiaj stan konta i pieniędzy starczy mi do końca życia. Pod warunkiem że umrę w następna środę." - mój ulubiony cytat xd
    Wracając jednak do samej Bondy. Ostatnio (dokładniej mówiąc w czwartek) bibliotekarka chciała mi wcisnąć coś tej autorki, ale byłam tak obładowana, że odmówiłam. Tym bardziej, że na wrzesień już teraz mam napięte plany czytelnicze, a słyszałam kilka opinii, że książki Bondy własnie są ''przegadane''. Ja natomiast nie przepadam za takimi pozycjami. Szybko więc po nią nie sięgnę, bo teraz mam bardziej ochotę na romans.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wiem, że Bonda nie jest dla wszystkich i to przegadanie może nudzić (nawet mnie) i rozumiem, że masz ochotę na coś innego, ale jak będziesz miała ochotę na jakiś kryminał, pamiętaj o niej :')

      Usuń
  2. A ja jeszcze po tę pisarkę nie sięgnęłam... Muszę to zmienić :D

    OdpowiedzUsuń
  3. Cytaty niesamowite.
    Zachęciłeś mnie do autorki. Może wreszcie uda mi się przeczytać jej kryminały, bo już długo mi to zajmuje

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z wyborem Ci nie pomogę, bo czytam teraz dopiero jej drugą książkę, ale mam nadzieję, że wybierzesz coś odpowiedniego dla siebie ^^

      Usuń

Obserwatorzy